#mojetg

13 MTG 4_22 URZĄD RUSZYŁ W TRASĘ

URZĄD RUSZYŁ W TRASĘ

 

Jesteś osobą z niepełnosprawnością, starszą, w zagrożonej ciąży i nie dasz rady przyjechać do Urzędu Miejskiego? Urząd przyjedzie do Ciebie. Za darmo.


Nowa usługa Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach ruszyła w marcu. Mobilny Urzędnik przyjedzie – w granicach Tarnowskich Gór – do mieszkańców naszego miasta, którzy mają orzeczenie o niepełnosprawności, niezdolności do pracy, ale nie tylko do nich.  Pomoże również tym, którzy – z powodu ograniczonej możliwości poruszania się – faktycznie nie potrafią załatwić urzędowej sprawy w inny sposób. Choćby dlatego, że Ratusz ma bariery architektoniczne, które szybko nie znikną, bo budynek jest zabytkowy. - Tego projektu nie da się oprawić w sztywne ramy – mówi koordynatorka programu Joanna Kapa z Urzędu Miejskiego. – Często do naszego urzędu przychodzą osoby z problemami zdrowotnymi, ale chcą i potrafią do nas dotrzeć. Nie wszyscy są z kolei w stanie załatwić sprawę przez internet, nawet jeżeli jest taka możliwość. Potrzebę skorzystania z usługi można zgłosić telefonicznie (tel. 668 872 486), mailowo (mu@um.tgory.pl), za pośrednictwem osoby trzeciej (np. członka rodziny, faktycznego opiekuna) w Urzędzie Miejskim przy ul. Rynek 4, pokój nr 6, od poniedziałku do piątku w godz. 9-14, SMS’em – w przypadku osoby, która z przyczyn zdrowotnych nie może mówić, np. osoby głuchej, słabosłyszącej, ze schorzeniami w obrębie aparatu mowy (tel. 668 872 486). sprawa dotyczy. Mieszkaniec korzystający z pomocy Mobilnego Urzędnika zostanie poinformowany, kto i kiedy do niego przyjedzie. Urzędnik (będzie miał identyfikator i legitymację) dostarczy do domu potrzebne druki, pomoże w ich wypełnieniu oraz przyjmie je i zarejestruje w urzędzie. Jeśli wymagane są załączniki, mieszkaniec musi zgromadzić je sam. Zakres świadczonych usług i sposób ich realizacji uzgadniany jest z pracownikiem odpowiedzialnym za daną sprawę. 

Mobilny Urzędnik nie ominie kolejki. Tam, gdzie czas oczekiwania jest długi, również będzie trzeba poczekać. Zakres usług może być modyfikowany według potrzeb mieszkańców i możliwości miasta. To kolejny etap po wprowadzeniu udogodnień m.in. dla osób niewidomych, niedowidzących czy głuchych: pętli indukcyjnej (pozwala lepiej słyszeć), wirtualnego urzędu (interaktywna mapa budynków magistratu), każde z biur otrzymało tabliczki z opisem – tradycyjnym, w języku Braille’a i kodami QR, zamontowano listwy ostrzegające osoby niedowidzące i niewidome o przeszkodach. Do pomocy osobom głuchym i niedosłyszącym skierowano ośmiu urzędników i dwóch strażników miejskich, którzy przeszli kurs języka migowego na poziomie A1.