15 MTG 4_22 MIASTO GWARKÓW. MIASTO ROWERÓW
MIASTO GWARKÓW. MIASTO ROWERÓW
ALEKSANDER KOPIA, URZĘDNIK ROWEROWY W TARNOGÓRSKIM MAGISTRACIE
Górnośląski Okręg Przemysłowy ma dla rowerzystów wiele interesujących i wartych obejrzenia miejsc, jednak ten kto nie jest przyzwyczajony do tutejszych dróg i ulic, temu jazda rowerem nie sprawi wiele przyjemności…
Tak w 1904 roku pisał autor „Ilustrowanego Przewodnika po Górnośląskim Okręgu Przemysłowym ze szczególnym uwzględnieniem Katowic, Królewskiej Huty, Bytomia, Tarnowskich Gór, Zabrza i Gliwic”. Brzmi znajomo? Niestety, tak, ale już niedługo to się zmieni. W marcu wszystkie wyżej wymienione miasta podpisały deklarację współpracy przy planowaniu i budowie tras rowerowych tak, aby tworzyły one spójną całość. Każde z buduje też sieć miejskich dróg rowerowych. W Tarnowskich Górach do końca przyszłego roku powstanie ich prawie 30 km! Prace planistyczne trwają od kilku lat. Nie ma to nic wspólnego z opieszałością projektantów czy urzędników. Poruszamy się przecież na mocno zurbanizowanym obszarze, gdzie budowa najkrótszego choćby odcinka drogi dla rowerów wiąże się z dziesiątkami pozwoleń i uzgodnień. Pod nawierzchnią każdej drogi w mieście kryje się infrastruktura kanalizacyjna, telekomunikacyjna, energetyczna itd. Wszystko to musi zostać wzięte pod uwagę w przygotowaniu inwestycji. Na szczęście ta papierkowa robota jest już za nami i przysłowiowa pierwsza łopata została już wbita. Roboty ruszyły! Sieć rowerowa w Tarnowskich Górach obejmować będzie całe miasto. Centralnym punktem będzie tzw. centrum przesiadkowe przy stacji kolejowej i dworcu autobusowym. Stąd trasy rowerowe będą rozchodzić się we wszystkich kierunkach wzdłuż głównych ulic: Nakielskiej, Sienkiewicza, Częstochowskiej, Piłsudskiego i Bytomskiej, Sobieskiego, Opolskiej, Opatowickiej, Gliwickiej, Wyszyńskiego… Aby umożliwić rowerzystom wygodny zjazd z wiaduktu na Nakielskiej, zbudowana zostanie rampa, a pod samym wiaduktem – przejazd dla rowerów w stronę Hali i ul. Piłsudskiego. Powstanie też tunel rowerowy pod węzłem kolejowym umożliwiający bezkolizyjny przejazd pod peronami i torami kolejowymi. Zupełnie nowa droga rowerowa pobiegnie wzdłuż wąskotorówki. I to będzie hit! Trasa prowadzić będzie z centrum do parku Piny, dalej – bezkolizyjnie pod obwodnicą! – do parku Kunszt, gdzie połączy się z rowerowym szlakiem gwarków i wśród malowniczych pofałdowanych pól pozwoli dotrzeć do Kopalni Srebra, Hołdy Popłuczkowej i Rezerwatu Segiet już w Bytomiu. Będzie to odcinek jednej z planowanych tras wojewódzkich, która w przyszłości połączy nasze miasto z Bytomiem, Chorzowem i Katowicami, a na północ z Lublińcem. Uzupełnieniem twardych inwestycji rowerowych będą także zmiany w organizacji ruchu, szczególnie w ścisłym centrum miasta. Na starówce, trochę na wzór krakowski, powstanie strefa pieszo-rowerowa. Rowerem będzie można jeździć „pod prąd”. Powstaną też dodatkowe parkingi dla rowerów, na których można będzie „zatankować” e-bike. Rozbudowa infrastruktury rowerowej jest zgodna z oczekiwaniami mieszkańców Tarnowskich Gór. W przeprowadzonych w ubiegłym roku badaniach aż 90 proc.(!) tarnogórzan wskazało budowę dróg rowerowych jako priorytetowe zadanie dla władz miasta w najbliższych latach. Można się więc spodziewać, że realizowane obecnie inwestycje to dopiero początek rowerowej przygody Miasta Gwarków.
Oryginalny tytuł przewodnika, o którym mowa na początku tekstu, brzmi: „Illustrierter Führer durch das Oberschlesische Industriegebiet mit besonderer Berücksichtigung der Orte Kattowitz, Königshütte, Beuthen, Tarnowitz, Zabrze und Gleiwitz“
Mapa to plan orientacyjny przebiegu ścieżek rowerowych. To tzw. wstępne założenie koncepcyjne, czyli niektóre odcinki będą jeszcze modyfikowane. Najistotniejsza zmiana: rezygnujemy z odcinka ścieżki rowerowej wzdłuż kolei wąskotorowej od ul. Bytomskiej do ul. Kochanowskiego, a zastępujemy ją odcinkiem od ul. Bytomskiej do ul. Oświęcimskiej.